HET “HOE JE DAT DOET” VAN EEN SCHOOLAGENT

Agent Joe Comegna krijgt maar een paar kostbare uren tot zijn beschikking om zijn leerlingen van drugs af te houden. Hier vertelt hij je hoe hij zoiets doet.

Schoolagent Joe Comegna vindt het heerlijk dat hij kinderen kan geven wat ze in de toekomst nodig hebben. Hij is ook hopman bij de Amerikaanse Verkenners en hij coacht het lacrosse balspel.

“Mijn hele familie zit bij de politie – mijn twee jongere broers, mijn vader en mijn oom. Ik wilde de wijk van dienst zijn, mensen een handje helpen,” zegt agent Joe Comegna toen we ons gesprek met hem begonnen. Als schoolagent bij het politiebureau van Baltimore County in Maryland is Comegna een beëdigde agent die belast met het creëren van een veilige leeromgeving voor kinderen en met drugsvoorlichting op scholen. Honderden schoolagenten in de VS en andere landen gebruiken het Feiten over Drugs-programma in hun lessen.

Maar schoolagenten krijgen vaak maar weinig tijd, omdat leraren, met een leerplan dat al helemaal vol zit, niet meer tijd beschikbaar kunnen stellen.

Dus hoe doet hij dat? Comegna kreeg een slim idee. “Omdat ik weet dat ze in gezondheidsleer een drugsuurtje hebben, zijn de leraar en ik gaan samenwerken”, zegt Comegna. “Ik ging naar hem toe en zei: ‘Kijk, dit is waarschijnlijk de meest logische tijd ervoor’.” De gezondheidsleraar stelde hem twee perioden van 90 minuten ter beschikking; dat klinkt misschien veel, maar dat is het zeker niet als je daarin het 19-uur durende leerplan van De Feiten over Drugs probeert te persen zonder iets van essentieel belang te verliezen.

“Ik kreeg 180 minuten en het eerste jaar heb ik mezelf zo’n beetje overweldigd in mijn pogingen om het gehele programma ‘in’ te krijgen. Het lukte me gewoon niet.”

Hij besloot het probleem te benaderen “zoals een leraar dat zou doen” door het programma te beperken tot datgene wat het meest relevant is voor de jongeren waar hij les aan gaf. Hij kwam erachter welke drugs er op die school het gemakkelijkst te krijgen waren en aanvankelijk begon hij les te geven over marihuana en alcohol, maar na een aantal enquêtes begon met medicijnen op recept, opiaten en heroïne, om daarna terug te komen op marihuana, alcohol en vervolgens over te gaan op synthetische drugs.

“Ik verander het elk jaar om de huidige trends in onze samenleving te volgen. Het is een ambitieus programma.”

Hij is sterk afhankelijk van de videoclips “Ze Zeiden/Ze Logen” en de documentaire film Echte Mensen, Echte Verhalen.

“Ik speel die non-profit commercials graag af, omdat een heleboel daarvan een schokeffect bevatten, met name die over synthetische drugs”, zegt hij. En van die documentaire zegt hij: “Kinderen willen tegenwoordig niet meer dat iemand 90 minuten tegen ze staat te praten. Door de DVD’s is dat niet nodig en ik geef ze een ervaring uit de echte wereld.”

Hij begint zijn presentaties door het afspelen van de “Introductie” van de documentaire, gevolgd door twee non-profit commercials: “Een shot” en “Eén keer maar”. Vervolgens vertelt hij wat hij als politieagent op straat met drugs heeft gezien: “Het draait allemaal om geld, die lui die het verkopen geven verder nergens om. Dat zul je op deze volgende video horen, let gewoon op en zorg ervoor dat je iets leert.”

“Op zo’n manier is het leuk werken met kinderen. Je kunt de loop – je kunt de levensloop van die persoon veranderen.”

Vervolgens duikt hij in de meest voorkomende drug en speelt hij de non-profit commercial voor opioïden (“Pijnstillers”) en het hoofdstuk daarover in de documentaire, waarna hij vertelt over zijn eigen ervaringen in het veld om vervolgens weer vragen uit de klas te beantwoorden.

Dit patroon volgt hij, om de beurt, bij elke drug. “In die 180 minuten kan ik doorgaans vijf of zes segmenten behandelen en ook de non-profit commercials, dus kan ik elke keer dat ik dit doe, 7 of 8 video’s laten zien.

Het is geweldig om kinderen datgene te kunnen geven wat ze voor de toekomst nodig hebben. Als politieagent, krijg je doorgaans van mensen maar weinig belangstelling. Maar bij kinderen kun je helemaal aan het begin beginnen.

Toen ik na afloop de reacties las, was ik verbaasd over hoe goed ze hadden opgelet. Sommige kinderen hebben de hele vragenlijst ingevuld en hebben ook nog in de kantlijn en bovenaan het papier geschreven. Op zo’n manier is het leuk werken met kinderen. Je kunt de loop – je kunt de levensloop van die persoon veranderen.”


RED JONGE LEVENS

Steun de Stichting voor een Drugsvrije Wereld en help mee jonge levens te beschermen tegen de verwoestende effecten van drugs. Door uw bijdragen kunnen wij voorlichtingsmateriaal gratis ter beschikking stellen aan scholen, jongerenorganisaties en andere groepen en mensen. Uw steun helpt om mensen de feiten te geven die ze nodig hebben om een gezond en drugsvrij leven te leiden.